KUALA LUMPUR – Gara-gara hanya meluluskan empat daripada 157 pelajar jurusan undang-undang, seorang pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) mendakwa ‘dipaksa’ meletakkan jawatan demi menjaga reputasi universiti.
Nor (bukan nama sebenar) memberitahu, punca peletakan jawatannya adalah kerana tidak tahan lagi menerima tekanan supaya mengikut kehendak universiti dalam pemberian ‘markah kasihan’.
“Bagaimana hendak memberi markah jika itu merupakan markah sebenar yang mereka peroleh. Malah saya sudah memberi markah yang boleh diberikan meskipun mereka (pelajar) tidak layak mendapatnya,” katanya ketika ditemui Kosmo! di rumahnya di Ampang semalam.
Menurut Nor, 35, pemberian markah itu melibatkan pelajar dua kursus berlainan semester dua sesi akademik 2007/2008 lepas.
Menceritakan apa yang dilaluinya, Nor berkata, ia bermula apabila dia diberikan surat penjelasan mengenai kegagalan pelajarnya pada Jun lalu melalui dekan fakulti terlibat.
Kerana kegagalan para pelajar itu, dia kemudian dikritik hebat oleh pihak atasan dan mereka mahu dia menambah markah termasuk memberikannya berdasarkan kehadiran pelajar ke kelas sepanjang tahun semata-mata mahu mengurangkan jumlah pelajar yang gagal.
“Tapi saya berkeras. Mana boleh saya beri markah cara demikian sedangkan itu memang tanggungjawab wajib mereka untuk hadir ke kelas,” ujarnya yang menjadi pensyarah di universiti itu sejak Disember 2007.
Tambah Nor, pelajar terlibat bukan sahaja tidak menjawab soalan tetapi turut gagal mengarang esei dalam bahasa Inggeris.
KOSMO Online
80 comments
Comments feed for this article
April 15, 2009 pada 12:53 pm
Upin adik Ipin
Satu je aku nak komen isu ni.
Tolak tepi bab markah kesian, tapi kalau hanya 4 dari 157 yang lulus, benarkah pelajar tu tak bagus, atau pensyarahnya yang tak bagus?
Kat UTHM ni memang ada kes2 macam tu. Bila di semak semula secara adil dan mengikut lunas-lunas yang betul, memang ada bukti pensyarah tersebut tak perform dalam kuliah. Nak kata ajaran songsang pun ye jugak. Kalau dah ajar bab falsafah hidup dalam kuliah kejuruteraaan, macam mana tu? Bayangkan bila pelajar tanya soalan, dia jawab awak kena fikir kenapa Iraq kena serang dengan Amerika. Apa ke jadah jawab gitu. Kalau tak tahu jawab, mengaku sahaja tak tahu.
Kekadang ada pensyarah jenis macam ni..perasan diri tu bagus sangat, dia aje yang pandai. Semoga dihindarkan sikap sedemikian dari berjangkit ke pensyarah UTHM yang lain.
April 15, 2009 pada 3:58 pm
Anak PA
betoi betoi betoi ipin….
Kita lihat.. pensyarah mana yang biasanya dapat cemerlang ketika penilaian pensyarah oleh pelajar. biasanya yang beri markah tinggi dan baik dengan student.. yang garang-garang dan kedekut markah… result penilaian sure sikit… Aper pun dalam kes diatas jika 4 dari 157 sahaja yang lulus mesti ada yang tak kena. Ini lah keburukan bila markah penilaian pelajar hanya berdasarkan peperiksaan , yang diajar lain dan ditanya dalam exam lain.
April 16, 2009 pada 6:50 am
John winchester
Kalau garang dan kedekut markah tu bukannya saja2 nak buat macam tu, ada reasonnya…..dia sayang anak bangsa dia….kalau dia tak sayang…dia buat cencai2….janji gaji riban2 masuk tiap2 bulan weiiii…………..tapi mutu yang dihasilkan tak ada…………atau macam sampah….
Orang kita Melayu ni bangsa yang manja, bangsa subsidi, tak boleh susah dan tak boleh payah…..nak mudah2 je……(kang lebih2 kang orang ingat aku ni non Malay yang racist)….
Kalau tak diajar macam tu, macamana bangsa kita nak maju???? Kalau belajar senang, apanya senang…tak adalah nikmat ilmu tu……benda senang dapat, tak ada kepayahan…orang dulu2 pun susah2 datang belajar…naik unta, berjalan kaki, tak cukup duit, kita sekarang ni dah terlalu senang dan mudah…….time belajar pun dah ada kereta sebijik, kat Desasiswa Perwira (blok pompuan) ada yang dah pasang ASTRO (tak tahulah tu felo ke apa ke, tapi pasangnya kat tingkat 3)………………
Kadang2 ada sesetengah student, yang meremehkan urusan disiplin, datang lewat untuk PSM dsb, sedangkan disiplin tu ada markah yang mungkin membantu……tapi bila di’failed’kan, yang jantan pun boleh menangis…….silap sendiri tu….
Bila markah tak cukup, macamana nak top up kalau ‘markah syafaat’nya tak ada? Bial dibagi ‘markah kesian’ dalam kuantiti yang berlebihan, maka lahirlah graduan yang tidak berkualiti atau kualitinya setara kualiti ADTEC, Giatmara dsb……………………
Lagi satu, pensyarah tersebut dah jalankan tanggung jawabnya sebagai seorang guru yang ikhlas dalam tugasnya, cuma dia ditekan oleh pihak atasan yang mahu menjaga nama….
Bukan sahaja di USIM, bahkan di sini ada, tapi tak didedahkan ceritanya pada umum…..
Supernatural kan??? Okeylah, wa bukan Dean Winchester, dan wa tak nak ulas panjang2….nanti wanted nama wa, dan orang Malaysia pun bukannya terbuka sangat…kritik lebey2…masuklah ke’ISA’…….
Bukan ISA Kemunting je, kat mana2 pun ada sistem ISA ni……
April 16, 2009 pada 10:28 am
Jawe
Betul to John, aku setuju dgn ko.
Kalu mcm ni mindset umum rakyat malaysia, kalu aku sebagai pensyarah aku ikut jer angin dia org macm mana yg dia org nak. Kalu org atasan nak semua pelajar dapat markah 100% pun kita bagi jer…maklumlah…tu je la kot jln nak tarik minat budak2 masuk U tsbt, atau nak jaga maruah…
Esok lusa bila dah student2 lulusan U berkenaan semua tak dpt kerje sbb syarikat tak nak ambik kerja, sbb mmg terkenal dgn hempehnye……masa tu baru la depa tau #####.
Senang betul depa nak solve problem kan. Kalu sblm ni kursus2 problem solving ada menyatakan kita selesai masalah dgn cara hapuskan punca masalah …tapi depa ni bila dah jadi org besar, problem boleh diselesai dgn cara ‘tampal lubang’. Sepatutnya bila dah tau pensyarah lemah, kena le bagi special coz kat pensyarah tsbt, bg dia tau cara ajar subjek tu mcm tu. Takkan tak der langsung pakar dlm bidang tu kat U tsbt, so pakar tu ler yg jd cikgu kpd pensyarah yg lemah tu. Sapa suruh ambik org lemah sbg pensyarah?.
Atau kalu tak nak buat special coz, awal2 lagi masa sblm lantik dia jadi pensyarah pastikan dia tu mmg kompetent utk jawatan dia tu. Jgn main tangkap muat jer, mentang2 dah ada master/phd…main sebat jer.
April 16, 2009 pada 10:37 am
John winchester
Itulah, kalau pensyarah tu lemah, maka kenalah TAHAN dia untuk ke kanan, ke Prof Madya etc……Dia perlu improve segala2nya, jangan selesa dalam kepompong dia….
Tapi yang wa tengok pensyarah2 kita, ramai yang berkebolehan, mungkin yang teruk hanya segelintir…….
Lama mana problem nak solve kalau ‘tampal lubang’?
April 16, 2009 pada 10:57 am
sayer
Hmmm…ssh nak comment klu x tau citer sebenar..
April 16, 2009 pada 1:06 pm
an2blur
pensyarah tu ada tekanan perasaan sebenarnya. dia ada sakit mental sebab bercerai dgn suami.
ok sila ke blog saye.
April 16, 2009 pada 4:39 pm
john bugis
ntahlah… pd pendapat aku la pensyarah tu ada integriti yg tinggi dlm menjalankan tugas. Subjek undang2 bro…. mana leh bg markah sembarang atau markah kesian kat student cam2 jer…. nnti rosak profesion perundangan….. apa pendapat kwn2 yg lain2?
April 16, 2009 pada 9:09 pm
John winchester
Sama dengan bro John bugis, contoh yang lain macam medical, kalau doktor pelatihnya tak cekap, salah jahitlah dsb, takkannya boleh nak dilepaskan menjadi doktor penuh…..???
silap2 kang ada yang jadsi cyborg sebab salah jahit……..
April 16, 2009 pada 11:31 pm
Motor BARU
aku nak respon sikit pasal masalah penilaian terhadap pelajar dan juga penilaian terhadap pensyarah.
Penilaian terhadap pelajar.
Pensyarah sepatutnya tahu bentuk aras soalan bagi pelajar yang di ajarnya. sebagai contoh, pelajar tahun satu aras soalannya adalah rendah. bagi soalan pelajar tahun 3 dah 4 perlulah menggunakan aras yang tinggi.
Penilaian terhadap pensyarah.
Pensyarah yang ada maruah perlu berfikir panjang, sama ada markah yang diterima tinggi atau rendah. Jika pengajarannya betul dan mengikut kesesuian semasa, masalah penilaian tidak antan timbul.
Fikirkan: ingat prof yang ada di UTHM tu semuanya ada kualiti ke? Aku malas nak kutuk, tapi hakikatnya ada diantaranya masih mengajar di tahap lama dan ilmu yang disampaikannya masih dizaman 90 an. Sodar lah prof dan pensyarah yang ada. sekarang ni dah tahun 2009, soalan mesti update, ilmu pengetahuan pelajar perlu yang terkini.
Sedor lah pensyarah….! dan Prof UTHM. Markah yang tinggi tu boleh membinasakan generasi muda jika mereka tak layak dengan apa yang mereka dapat.
April 17, 2009 pada 2:03 am
Tanpa Nama
mdm nor tu banyak sangat problem….suruh ngajar family law,dia salah topik plak.ada ke patut ngajar nyanyi.klau suruh student nyanyi x per ler tp ye plak yg tunjuk bakat.time exam suka dia je bg kosong.mental tul ler.
April 17, 2009 pada 2:07 am
Tanpa Nama
macam knal jer cik nor ni.x silp aku ye pernah ngjar aku…. x heran ler ye wat hal lagi.bukan student yg masalah,tp dia tu yg bermasalah…
April 17, 2009 pada 1:12 pm
Upin adik Ipin
Tak dinafikan kena betul2 jaga kualiti bila mengajar perubatan, undang-undang waimma apa ilmu sekalipun.
Tapi kalau gaji riban-riban, pangkat tinggi, tapi bila masuk kelas ngajar ikut sedap anak tekak, tak ikut sukatan kursus, lepas tu bila final exam keluar soalan yang tak pernah di ajar dalam kelas, itu salah siapa? Itu pedajal pelajar namanya. Amanah ke kalau gitu?
Soal garang, strict atau kedekut markah, kalau ngajarnye betul, ikut peraturan dan kena pada caranya, takde masalah.
April 17, 2009 pada 2:11 pm
Upin adik Ipin
Sekarang ni kan era outcome based learning. Student patut tahu apa hasil pembelajaran mereka. Sebab tu sekarang ni dah ada sistem pemantauan yang telus dan adil. Pensyarah patut mengajar mengikut sukatan yang diberi dan setiap soalan yang direka mesti ada dalam silibus. Soalan juga seharusnya ada 3 peringkat, iaitu susah, sedang-sedang dan senang. Soalan juga mestilah membantu pelajar mencapai hasil pembelajaran mereka.
Pucuk pangkal kalau pensyarah itu ikhlas hati nak menyampaikan ilmu, sepatutnya tidak ada masalah. Kalau terdapat 3-4 pelajar yang gagal, itu menunjukkan pelajar yang bermasalah. Tapi kalau 3-4 pelajar sahaja yang lulus, sendiri mau ingat la.
April 17, 2009 pada 11:28 pm
bro86
sila buka blog ini untuk maklumat lanjut>> http://bro86.wordpress.com/
April 18, 2009 pada 11:07 pm
momok
adus….aku lah mangsa bekas lecture tu…pada aku..dier yg bermasalah..ade ke patut..carry mark 4/40….gile ape…patut sgt la ktrng gagal…semoga bahagia yer puan nor…elok kahwen jer lecture ni…tp ade ke lelaki nk jd husband dier….hehehe…
April 18, 2009 pada 11:11 pm
momok
better klu u all sume nk tahu citer sebenar…tnye la aku…aku ade sume rahsia dier…maklumlah..aku ni mangsa puan nor tu…xpasal2 jer aku kene repeat paper dier sem ni…pening beb byk paper..tp aku redha jer…huhu..pasrah segalanya
April 19, 2009 pada 10:02 am
Lecturer Nor
Adusssss gitu rupanyaa citer nie… patutlah semua nie berlaku.. Tapi tak semua pensyarah macam gini… Apapun pelajar sebenarnya mempunyai saluran untuk membuat aduan kepada pihak atasan.
April 20, 2009 pada 9:08 am
john bugis
owh, itu macam ka momok? dasatnya…..
April 20, 2009 pada 12:30 pm
husz
Dah udah, x payah banyak mulut dah. Cik Nor dah reply kat Malaysia today. Memang patut pon fail. No wonder dia ajak korang menyanyi, dah xde makna nak mengajar.
the problem simple je… kursus tue dlm bahasa inggeris tapi korang bahasa inggeris habuk. camne? Memang fail la..
and please la.. Kalau korang object pensyarah tanya balik soklan kenapa Iraq kena serang ngan Amerika, korang memang hasil pendidikan suap! Philosophical questions are valid for any subject. Sebab, philosphy adalah subject memikir. Cause and effect. Dia tengah mengajar korang untuk berfikir sendiri untuk mendapatkan jawapan. Tapi korang xnak buka hati dan minda. Nak minta jawapan bulat2.. nak kena suap.
sedar la sikit wahai mahasiswa. Dunia ini tak berhutang dengan kamu.
April 20, 2009 pada 12:35 pm
john bugis
ye ye betul 2…. student skang mmg suka disuap…. malas bfikir….. last2 makan suap….. hehehe
April 20, 2009 pada 7:49 pm
John winchester
Itulah, pemikiran tak berdikari, pemikiran subsidi, sebab itulah semua nak diharap macam sekolah menengah dulu……………..
Susah sikit, malas belajor, tak de kereta, malas belajor, tak de pakwe, malas belajor….asrama banyak nyamuk, malas belajor………….makan tak sedap, malas belajor……
Orang dulu lagilah susah belajor……tapi berjaya juga akhirnya…………
April 21, 2009 pada 12:33 pm
momok
Aku harap korang semua tak memberi pandangan seperti berikut:
Email 1:
Assalamualaikum.
Minta maaf..saya harap kenyataan2 atau artikel yang berbau politik seperti dibawah ini tidak dihantar ke mel group ini..apa yg nak dibuktikan??..kalaupun ia dibuktikan..apa kebaikan yg dapat dibawa?..tidak lebih dari kebencian terhadap manusia lain..kebencian tidak akan membawa apa2 kebaikan sekalipun ianya ditonjolkan atas nama agama sekalipun..sekiranya tuan moderator tidak setuju..hrp keluarkan nama saya dari list ini..sekian hrp maaf.
p/s: semoga kita terhindar dr sifat benci membenci..kita semua dlm keadaan sukar..kasih mengasihi lah sesama kita.
April 21, 2009 pada 2:00 pm
Upin adik Ipin
Sebagai mahasiswa, bertanya soalan adalah salah satu hak yang mereka ada, dan mendapat jawapan yang dikira munasabah pun adalah hak mereka.
Nak belajar falsafah biar kena pada tempat. Kita nak lahirkan jurutera yang nak bina bangunan, mesin dan perkakasan. Bukan ahli sastera. Kalau mereka salah merekabentuk produk, apa kes?
Kalau bab student yang hampeh tu kita tak payah cerita la. Tapi soal sekarang pensyarah yang hampeh memberi implikasi berantai dan kesan yang lebih teruk. Student hampeh dia gagal, pensyarah hampeh student yang bukan sorang tapi beratus yang gagal.
April 22, 2009 pada 9:29 pm
shahir
[[Dah udah, x payah banyak mulut dah. Cik Nor dah reply kat Malaysia today. Memang patut pon fail. No wonder dia ajak korang menyanyi, dah xde makna nak mengajar.
the problem simple je… kursus tue dlm bahasa inggeris tapi korang bahasa inggeris habuk. camne? Memang fail la.. ]]
Agak2 la klu nk comment gitu, igt masuk U main langkah masuk jer ker?? x lpas band 3 dlm muet x jdik bdk law la FYI. Klu english habuk, x ramai la senior ex usim yg keja skrg kt syarikat koprat asing dan peg atasan menteri..
Lepas 2, klu fikir nk wat jawapan yg difahami, jgn harap nk lepas. Jawab soalan tafsir AlQuran pun x mcm tue. Malas nk futher comment, baik baca buku utk nk hbiskan exam nie.
April 23, 2009 pada 10:09 pm
AkuCintaHusz??!!@#
kt mana je ada je ”idol” aku..oh husz…kalah cik kiah mulut laser yg dok blkang warong kopi Pak Mat..aku rse sesuai benor ko kwin ngn cik kiah tu..
msti sume ank branak ko mulut laserknn..ahaksss….hahahaha..
leh wat team…hmm…tp bro just kt dunia je la…akhirat phm2 sndiri la…
April 23, 2009 pada 11:43 pm
aku lah mangsa'nye'
pk la weh.,ptt ke drpd 157 juz 4 je yg pass..x logik r………
klu ye pn ad yg jwb rojak x kan sume die nk bg fail???
yg rojak die tnjk..yg bgs x nk tnjk plak…..!
tkt ar tu kene sabotaj, kan??
April 23, 2009 pada 11:46 pm
aku lah mangsa'nye'
sway…one moment in time…if i aint u…
igt lg x ‘mdm nor’???
sdp la voice mdm…
bljr ktne???
london eaaa???
April 27, 2009 pada 10:55 pm
Proud to be FSu stdnt!!
ish2..dasyat sgt la u all nih..
i dh x leh nk diamkn dri lg..
truk sgt korg nye komen tuh!
plz la, cbe kaji dl prkra sbnr..
i ni stdnt FSU..DAK LAW..DAK USIM..p i bknn stdnt yg amek paper die..but, i pnh la smpt blaja dgn PN yasmin nor hazlina bahari ni for just 7 week..tu pn just subjek public speaking..
ok b4 i counter attack blik komen2 x berASAS dr husz n john bugis n yg len2 tu kn..
let me explain something..
i start knl mdm ni kn time i tgh bz ngn one prestigious moot court competition..time tu senior i yg dr course syariah n law and se batch dgn i dr course fiqh fatwa yg amek subjek die..which is Ahwal asy-syaksiyyah..ahwal ni nme len die adalah Islamic Family law!
i dh start dgr cite psl prangai mdm yasmin ni dr mule2 die join FSU lg..p time tu..i bpegang pd satu pndirian..yg mybe, stdnt ni yg lebih2..coz dowg mmg de wat satu joke yg agak mlmpau psl status pkhwinan mdm ni..yg mmg i strongly disagree la..coz i do think, that in whatever circumstances, as a student we are obliged to respect our teacher..indeed it is our responsibility to be kind and obey our teacher kn? but mse tu i xdiam je coz i x blaj ngn die, n i xth duduk prkr sbnr kn..
tp..ble i start je blaja ngn die.. mmg pn de la gak time mdm ni wat prangai pelik2 sket.. but i dont hv any problem with that.. her english level mmg sgt2 la bgs..kre mcm tahap sastera la.. die mcm strict..n ikut mood die tau.. pndk kte unpredictable la..skjp kang die baek sgt2.. caring yg teramat ngn pkai tdg cntik2 la kn.. p time die mcm marah tbe kn..everything x btul kat mata die.. dgn tdg2 die skali x btul gak.. scary gak la cara die pakai tdg tuh..p time tu walopn kwn2 i dh bnyk yg kne bambu ngn die kn..i xkne coz die somehow mcm ske la kot kat i..time tu i respect lg even though my feeling toward her is neutral..walopn time tu kejadian kontroversi ni dh pn blaku..th2 die benti keje..ingtkn abs cmtu je..
p, slps hmpir 6 months, dis issue kuar plak!!
ok, nk wat cite kn, kitowg kat USIM ni mmg akan wat double major..
jdnye, kalo owg len blaja islamic family law je..ktowg ni blaja skali fiqh munakahat..
time tu..student2 yg amek subjek ahwal ni..dh abs pn blaja Munakahat yg dlm bhs arab tu! sume pn lulus je..ingt sng ke bhs arab??? lg stu munakaht lg detail bbanding dgn ahwal..
i leh wat pbndingan dh coz i br je lps amek subjek ni sem lps..br je abs final exam tau x..
dlm ahwal..the content are very much the same mcm yg ktowg blaja dlm munakaht..cumenye, die dlm konteks undg2 kat mlysia je pn..lg satu ahwal ni pn based on syariah..jurist opinion and also authorities from both quran and hadith are given priorities..so mustahil utk stdnt2 die x dpt nk catch up dgn subjek nih..
cbe korg pk.. ktowg kat usim ni..dpt pndedahan psl subjek mcm ni dr skola mngh tau.. lg la ktowg ni sume skola agama…basic things psl islamic marriage ni dh lme de..cme yg mmbezekn ahwal n munakaht adlah.. subjek ni dlm bi..tu je.. p slme ni..senior2 i amek subjeck yg lg tough mcm criminal law, equity ..xde pn smpi fail! plik gle gak la kn..
kalo stkt lulus n xde yg dpt A tu mmg la logik kn..p ble majority failed,..mmg somewthing wrong..
i teringat lak time dowg amek paper die..time tu i tgh jwb paper pe ea..x ingt la plak.. p i ingt lg la..die mnjerit dr blakang dewan..n for ur information.. ktowg wat exam kat stadium nilai..yg berkeluasan bape tah..p muat la nk masuk satu USIM tu.. mdm ni lak..dgn tbe2 angin die kn..mnjerit dr blkg ke dpn..bg information kat stdnt die.. ok, pe persepsi korg? adkh seorg yg educated akn wat mcm die? xke bgs lg, kalo die jln ke dpn and wat announcement gne mic! kn2 ..ni x, dgn thp intelektualnye yg tnggi..die mnjerit dr blkg.. walopn time tu i xde perasaan kat die..p i agk terkesima la gak dgn prbuatan die..
cube la korg pk sndiri..dgn personaliti die n tahap intelektual die..pk la gak kn sume tu..jgn la wat speculation kyg bkn2..
korg xth psl situasi sbnr stdnt2 nih.. so korg xde hak lnsg nk pndg rendah kat dowg..mybe dowg pn de kelmahan..p mdm pn xptt wat smpi thp cmni..
dh la..nnt la i smbg my counter attack u all (^-^)
April 28, 2009 pada 9:02 am
john bugis
kpd Proud to be FSu stdnt!!, apa yg ko cite nih? aku x phm ler?
April 29, 2009 pada 9:52 am
Upin adik Ipin
Ntah aku pun tak faham bila baca. Serabut semacam je. Kalau ni skema jawapan exam, aku pun bagi fail kah kah kah kah
April 29, 2009 pada 2:55 pm
john bugis
aku setuju dgn Upin adik Ipin. Proud to be FSu stdnt!! cam tak reti susun ayat jer? Mcm nih ker student USIM? wat malu jer? (“\(‘~’)
April 29, 2009 pada 7:16 pm
wan
student UM terkejut dengan berita tu…
April 29, 2009 pada 8:28 pm
johny john
Time student dulu, kelas enzimologi kami hanya 1/3 drpd student lulus pd satu semester 2…prof. yg ajar 2 first time klas je xde pop quiz…tiap2 lecture mesti ada quiz 10 minit either masa nak mula kelas or nak habis kelas. N soalan quiz dia biasanya apa yg dia nak ajor hari tu…so, mmg ramai le x bole jawap..lgpn nota dia bagi awal2 pn..just tau tajuk apa yg nak blajar hari tu je…mind u that our class consist of 90% chinese, 7% bumi n 3% indian..go figures…semester pas2, prof 2 x dibenarkan mengajor dah paper 2 ganti dgn lecturer lain…kami 60++ org kene repeat paper..xde pn markah kesian…lg satu lecture dia pn xde nota sangat pn…dia suruh blk baca buku n blajar sendiri je..huhu..
April 29, 2009 pada 9:01 pm
Abe Chik
assalamualaikum wbt…
kenapa gaduh2 nie?xder markah kesian2 nyer..isu tu timbul sbb masalah hati xbersih n ikhlas mendidik anak bangsa..kalau seorang yang ikhlas, xperlu kecoh2 dalam KOSMO..g la berbincang secara akademik..nie la, orang kalau dah rasa dirinyer hebat..undang2 atas tangan dia..etika n sikap sebagai seorang pendidik muslimah dah diketepikan..nie bukan masalah tekanan atau perinsip bodoh nor bukan nama sebenar.. tp,masalah ego,sombong n xberadap..bahasa yang mudahnyer.. ‘kurang ajar’..terang2 kat surat depan halaman KOSMO 2 cakap suruh nilai semula keputusan tersebut..bukan suruh tambah markah..kalau rasa diri tu hebat.. kenapa surat sesimple 2 pun xfaham..bagi budak tadika pun boleh faha..nie pulak nor bukan nama sebenar yang dah jadi peguam n lacturer kat IPT pun bengong lagi nak memahami bahasa melayu yang semudah itu..bertaubat la nor bukan nama sebenar…
April 29, 2009 pada 9:16 pm
johny john
Ssh la org emo ni…spt saya tulis td, moral of the story sy td, tiada penilaian semula(=markah kesian) diberikan wlpn majoriti kami semua fail n yg lulus pn mmg lulus ckp2 mkn jer…ko amik je la paper 2 semula tp bagi org lain yg ngajor…mudahkan..xde la nak emo2 kutuk cikgu sendiri…mgkn student skang kurang ketahanan berbandg dulu..2 je…sy dan rakan merupakan pelajar guinea pig utk KBSR dan KBSM yg adik2 gunakan skrg ni…mmg btul pn ade lecturer yg x ok tp jrg la teruk sgt…sy tau sbb sy bekerja di salah sebuah IPTA tersohor d malaysia ni n dekat sgt2 dgn org akademik (academician).
April 30, 2009 pada 10:39 am
islamic_girlz
ntah la..maner satu btul maner satu salah…
tp slme jd student kat usim ni x pernah plak ktorg tau wujud nyer markah2 kasihan ni….lw la ktorg ni asyik dpt mrkah kshn ni tiap2 sem la dekan….
tp x la plak..lecturer ni plak cam x btul je mcm la x leh bincg elok2 ngan academic….wat care owg bepelajaran la sket,ni smpai nak kcoh2 ape cite…lw stkt nak memalukan tmpat yg dier pnh cari rezeki 2,tggu je la balasan tuhan…………
Mei 1, 2009 pada 7:10 am
Yankee Alpha Skuadron
Markah kesian…..sok kalau jadi peguam,ada markah kesian gak ker dari hakim?
Mei 5, 2009 pada 2:12 pm
Tanpa Nama
buat kekawan..sy adalah mangsa puan nor gak..masa dalam stadium time exam tu,sy lah mangsa yang dia jerit2 tu..sampai sekarang sy masih ingat dia cakap sy bodoh! juz because sy pegang pen masa exam tu da tamat.PEGANG BKAN MENULIS. bagi sy lec mesti seorang yang beretika..tak kira dia bijak grammar atau tidak.dan untuk bloggers yang tidak tahu cerita sebenar, hentilah menghentam kami..hanya kami yang tahu dari awal sehingga akhir betapa perit belajar dengan puan nor. kalau benar kami bodoh tolong ajar kami sampai pandai. bukan ajar kami dengan kata2 BODOH, GO TO HELL, BODOH SOMBONG, RUDE, KURANG AJAR, NOT SMART..dan byak lagi kata2 kurang enak didengar..jgn menilai pd 1 pihak..bkan untuk membela diri apatah lagi mencaci tapi sy ingin menghalang pihak2 tertentu dari menghentam kami..markah kesian v. pensyarah yang tak beretika…dua benda ni boleh dikaitkan, cuma ini semua atas penilaian masing2..kepada warga USIM khususnya FSU, biar apa orang kata, hanya kita yang tahu coz kita yang mengalaminya..bodoh atau tidak kita bukan dinilai atas satu markah..orang yang tidak berfikir panjang dan berrdendam juga dikatakan sebagai BODOH..Sy ngah praktikal sekarang di mahkamah. ada seorang hakim bertanya tentang isu ni. dari penilaian awal sebelum tahu cerita sebenar dia sendiri mengaku, memamg ada tak kena dgn pensyarah ini..so, moralnya di sini, sumenye atas penilaian masing2
Mei 6, 2009 pada 10:12 am
Tanpa Nama
SAY NO TO NOR!!!!
Mei 9, 2009 pada 12:33 am
an2blur
pergh, patut la traffic blog gua ramai dtg dari blog ni.
meriah rupanya.
siapa yang klik ke blog saye tu, sori la ye..
isu ni dah hampir basi,
so, entry mengenai isu ini telah lama dilupakan.
untuk itu sila ke blog encik Husz.
beliau seorang yang baik.
http://www.husz.wordpress.com
thanks tuan punya blog ini.
=)
Mei 12, 2009 pada 8:28 pm
joey jordison
husz,lu ckp bnyak je..mcm bi lu perfect..
blaja family law bkn blaja bahasa inggeris
kalo nk grammar 100% perfect baik nor tu ajar bahasa inggeris tinggi mcm blaja bhs arab tinggi kat skola..
Mei 13, 2009 pada 10:37 am
John Winchester
Kalau itulah peribadi dia…memang patut kena……….muakakakkakakakaaaaaaaaaaaaa
Mei 18, 2009 pada 5:47 pm
Pendidik Lama
Salam, maaflah kalau saya mencelah,saya juga pensyarah dan saya juga pernah menjadi pelajar seperti kamu semua. Janganlah dek kerana isu ini dari USIM ada diantara kamu yang merendah2kan kualiti pelajar2nya dan pengurusannya. Objektif kami sebagai pendidik hanya mendidik anak bangsa supaya menjadi insan yang berguna untuk agama,bangsa dan negara. Tidak kira kamu pelajar UTHM ke, USIM ke, UM ke semuanya ada kelebihan dan kekurangan masing2. Jika hari ini USIM ditimpa kontroversi mengenai seorang pensyarah yang hanya keluarga USIM sahaja yang tahu hal sebenar,sepatutnya kita bersimpati kepada mereka. Bagi pendapat peribadi saya, perkara ini boleh diselesaikan dengan cara baik diantara pensyarah itu dan ppengurusan. Bila menggunakan saluran media, inilah padahnya. Saya kasihan dengan pelajar yang bakal keluar,pensyarah2 lain dan ibubapa pelajar. Mungkin imej mereka sedikit tercalar dimata masyarakat. Tetapi mereka yang berfikiran luas tidak akan terpengaruh dengan berita sebelah pihak seperti ini. Cubalah kamu bayangkan kalau perkara ini berlaku di universiti kamu, apa kamu rasa. Justeru, kepada warga USIM khususnya pelajar2nya, janganlah kamu putus asa atau rasa rendah diri atas perkara ini,kamu semua pelajar berlatarbelakangkan agama Islam, bersabarlah dan teruskan belajar bersunggug2 dan buktikan kepada masyarakat bahawa kamu bukan seperti yang dikatakan. Kamu buktikan kualiti kamu, mungkin ini masa terbaik untuk kamu buktikan kecemerlangan kamu. Bukan sekadar lulus 100% diatas kertas sahaja utk membuktikannya,ada banyak cara kerana kamu pelajar universiti.
Kepada pelajar universiti lain, kamu jadikanlah ini sebagai satu tauladan untuk kamu semua. Allah mentakdirkan sesuatu bukan untuk sahaja2, tetapi untuk kita ambil manfaat daripadanya. Pada saya lebih teruk lagi jika isu2 seperti masalah sosial,seks bebas,jenayah,dadah yang berlaku sebelum ini diIPTA2. Saya mendoakan kamu semua agar tidak terlibat dalam permasalahan ini yang hanya menggangu pelajaran dan masa depan kamu. Wallhualam.
Ikhlas,
Pendidik Lama
Mei 20, 2009 pada 3:10 pm
John Winchester
Takkan sikit punya hal satu Malaya mau kecoh……
Ogos 1, 2009 pada 6:34 am
fiona
teruknyer typig error si “Proud to be FSu stdnt!!” nih.. ntah aper per ntah!!
Ogos 20, 2009 pada 10:17 pm
beetlenutz
Isu markah kesian betul atau tidak? Isu mental pensyarah kalau ada isu
separate. Jawapan yang diberi dalam exam betul ke? Student ada mental
problem sampai tak boleh jawap? Kena ada investigation, tak boleh buat
assumption atau character assassination untuk tutup isu sini. Kalau adanya
markah kesian atau apa apa salah dipihak mana, rectify the matter.
Memang malu di dedah, tapi cuba fikir, kalau betul ada seleweng, adakah kita cuma
rasa malu hanya ia bila didedah? Kalau orang tak tahu, no problem boss!
Macam mana rasuah tak banyak! Macam ni nak martabat orang Melayu?
So isu macam ni akan timbul kalau tak di settle betul betul. Itu saja.
September 11, 2009 pada 4:47 am
serez
isu markah kesian ni dh lama aku dengar. sedar la diri mahasiswa! bangsa melayu tak sampai bila2 nak kena kesian baru nak berjaya. benda hakikat kena terima. sebab tu ramai graduan menganggur sebab belum cukup layak untuk memasuki pasaran pekerjaan. disebabkan benda-benda mcm ini. tak cukup standard untuk jadi engineer, tapi disebabkan markah kesian, semua lulus. apa ni? bangsa lain kalau nak berjaya usaha tu lipat ganda. sedarlah wahai mahasiswa.
tak ada kena mengena dengan professionalism seorang pensyarah. dia sekadar mengajar, bagi laluan untuk mahasiswa memahami subjek yang diajar beliau. takkan sampai nak kena kesian, malas nak suap sendiri, pensyarah kena tolong suap markah. kreatif la sikit. dah pangkat mahasiswa dah. bukan budak sekolah. kena buat sendiri. kalau pensyarah ajar tak faham, belajar sendiri, tanya pensyarah.
kalau pensyarah tu tak reti nak jawab apa soalan yang ditanya pelajar dia, barangkali inilah produk yang terhasil daripada pensyarahnya yang bagi markah kesian dulu.. belum cukup taraf nak jadi pensyarah..
kesian orang melayu kita.. sampai bila nak berjaya kalau semua asyik nak kena kesian..
September 14, 2009 pada 12:53 pm
Wawa
Cik Nor ni dulu pensyarah kitorg kt Matrik sebuah IPTA kt Selangor. Mmg blur belajar ngn dia. Ada sekali tu hal dia naik kat dekan, pastu dia ngamuk dalam kelas kata kitorg gi ngadu dia tak pandai ngajar.
Dia tanya minah sebelah aku, minah ni plak tak reti menipu. Straight-forward dia cakap, “Madam tak ajar kitorg beberapa bab” apa lagi.. hangin tak hengat la beliau….. terus dia halau minah sebelah ni keluar.
Dam disebabkan aku baik ngn minah ni, dgn aku2 pon kena halau. Ada ka patut? Ada ka patut? Menangis air mata darah minah sebelah aku tadi. Trauma!
Nasib baik Dekan kitorg arif lagi bijaksana~~dia tukarkan pensyarah subjek tu.. ala, kalo aku cakap nama lecturer baru aku tu~~ satu malaysia tau sebab dia dah jadi pengacara…
So, aku dpt rumuskan mmg Cik Nor tu yang masalah. Sekian
Disember 6, 2009 pada 4:06 pm
saya
saya telah pun membaca blog pn yasmin norhazleena basri mohd noor ini.. dan saya juga telah membaca komentar2 anda..juga blog an2blur..bagaimanapun, ada pro dan kontra jika menilai perkara sebegini..bukan tidak pernah berlaku..pernah..
di suatu pihak lain, kualiti bahasa inggeris(BI) perlu di tekankan sehabis bagus,apatah lagi BI telah pun diajar sejak kecil. disamping blog menjadi medium meluah rasa hati yang membungkam dek kerana tekanan2 yg mmg sentiasa ada disekelilingnya, ia juga menjadi medan mengaibkan orang..bukan sesuatu yg bagus utk didengar..bahasa inggerisnya begitu bagus, namun sayang, tidak menggambarkan pekerti seorang pendidik
namun begitu, cara mengekspresikan diri haruslah kena dgn kewajaran.benar, persepsi tidak boleh disekat..tetapi,kita ada akal, fikir dulu sebelum bertindak..tidak dinafikan, disuatu sisi, puan yasmin nor ini merupakan seorg yang begitu teliti berintegriti dan sgt berprinsip..bagus..
walabagaimapun, janganlah menyalahkan satu-satu pihak..saya tidak menyalahkan puan yasmin nor dlm hal ini..dan saya tidak juga menyalahkan pelajar2 usim..mereka berusaha sehabis baik utk subjek yang punya pensyarah yg menggerunkan..tentu ada hikmahnya bukan?
p/s: biar apa pun, jangan mengalah dengan cabaran hidup..
Disember 7, 2009 pada 11:50 am
saya
oh ya..kalau anda perasan..mereka yang selalu melihat kesalahan orang lain..adalah mereka yang selalu merasa dirinya “terlalu” bagus..hm..satu masalah..
Disember 10, 2009 pada 1:30 am
nora
Setelah buat hal dan dipecat di UIA, IKIM, MMU dan USIM,akhirnya Nor atau nama sebenarnya Yasmin telah menceburi dunia Securities. Adakah dia lebih tenang dan aman di situ? Baca blog dia.
http://yasminnorhazleenawrites.wordpress.com/2009/09/26/the-bitches-of-securities-commission/
« The changing of guard at IKIM and IKIM’s very own whoreCervical cancer vaccine may be extended to adult women-The Star Online »The Bitches of Securities Commission
By highereducationinmalaysia
Hasnah Omar (Always says stupid! and loves to shout, suka diampu. siapa ampu dia selamat dan cepat naik pangkat,Anak dara tak laku)
Alina Osman ( caught her crying once :boyfriend problem, a nobody who rises not due to pedigree but by marrying above her class/station as well as sucking up to Hasnah Omar and trashing others who come her way)
Radish Kaur (got me into trouble but later framed me to save her ass, still barren hah?)
Kamisah Haron (lazy clerk tak sedar diri, orang gaji malas tau pun marah, diri sendiri malas tak sedar diri )
Norhashimah Nordin (macam hebat, belakang kutuk Hasnah depan ampu gila)
Siti Zulbaida (siapa kau nak kata aku bongkak?Kau tu ada masalah rumah tangga dan pemalas, tak sedar diri)
Zaiton (Any more new jampis, bitch????)
Norashikin (I saved her ass when she was bitching about Alina, but later made enemies with me, wonder how she looks like?, get a picture of a baboon that smiles widely)
Fatimah Sham (Dah malas tak mengaku, disebalik wajah lembut Yasmin, tak sangka dia macam tu)
Aizam (Got a skeleton in her closet, the other woman, patut lah heartless, kebas laki orang rupanya).
Suk Mun Yen ( who says men are not bitches!!!!! What was on your mind each time you paced my cubicle!I know what’s in your dirty mind! Go and find yourself a hooker, I am not one!!!)
Nur Izawati ( oh you bloody bitch, so good at playing your game! Go and fuck yourselF AND NEXTIME, TRY TO KILL YOURSELF IN THE SPA)
Zarinah Anwar – I never knew you are a scumbag and a bitch!!! So,you feel guilty with your own tragedy and take it out on others and you think that I am as fucked up as you!! You are not God, bitch!! Your reckoning day is coming soon!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tags: Anak dara tak laku, Any more new jampis, bitch, but later made enemies with me, Dah malas tak mengaku, diri sendiri malas tak sedar, disebalik kelembutan wajah Yasmin, get a picture of a baboon that smiles widely, Got a skeleton in her closet, I saved her ass when she was bitching about Alina, kebas lagi orang rupanya, lazy clerk tak sedar diri, orang gaji malas tau pun marah, patut lah heartless, siapa kau nak kata aku bongkak?Kau tu ada masalah rumah tangga dan pemalas, tak sangka dia macam tu, tak sedar diri, The Bitches of Securities Commission, the other woman, wonder how she looks like?
This entry was posted on September 26, 2009 at 11:04 pm and is filed under The Bitches of Securities Commission, got me into trouble but later framed me to save her ass, still barren hah. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.
—————————————————————
Disember 10, 2009 pada 1:37 am
nora
bacalah blog Nor aka Yasmin ni….tekanan mental beliau setelah diceraikan oleh suaminya menyebabkan dia tidak dapat bekera di UIA, IKIM, MMU dan USIM.
adakah dia seorang yang waras?bacalah semua entry blog dia, jika anda seorang majikan adakah anda bersedia menerima kakitangan seperti Yasmin ini?
http://highereducationinmalaysia.wordpress.com/2009/12/02/dr-asma-abdul-rahman-lesbian-usim/
Disember 10, 2009 pada 11:46 am
Mafia Don
Seorang intelek sanggup menghamburkan perkataan yang tak sepatutnya, memang patutlah dibenci orang, cuba professional sikit, rasa2 orang respek je…
Nampak sangat sakit jiwa……
Disember 13, 2009 pada 10:44 pm
K
haha..kalau tgk blog nor yasmin ni mmg da tau la orgnye mcm mana..mmg patut la kot kena fired..seram dpt lecturer mcm ni
Mac 28, 2010 pada 5:27 pm
bond
Sebenarnya pensyarah la yg tak berkualiti…budak tak sekolah pun tahu….kalau 4 je yg lulus…itu sabotaj namanya…dia konon2 nk famous la…sampai masuk surat khabar…padahal dia yg bangang…mcm mana…pensyarah skrg ni mmg ramai yg tak berkualiti….masuk pakai kabel…sana rekomen..sini rekomen…mmg patut dia kena buang…..kalau dia pandai law confirm skrg jadi mcm karpal sing ka…president bar consul ka….lawyer terkenal ke…..INI jadi lecturere kuis….
Mac 29, 2010 pada 12:27 pm
anonymous
saya rase,
isu ini memang hangat di mana-mana
sometimes,soalan lecturer bukan uji tahap kefahaman student
tapi uji, bagaimana bermain dengan soalan —> menyebabkan lecturer keluar soalan yang berbunga-bunga —> student gagal.bukan sebab tak faham konsep—-> sebab soalan terlalu berbunga menyebabkan student blur dalam exam…..
Soalan yang tak logik dan lecturer sendiri mengeluarkan skema markah yang boleh dipertikaikan oleh student sendiri……sebab salah
April 3, 2010 pada 10:19 pm
Pelajar IPTA
Melihat pada jumlah pelajar yang gagal,kita berasa begitu mustahil. Memandangkan pelajar yang lulus hanya 4 org,isu ini begitu hebat diperkatakan… Tetapi cuba kita lihat dari sudut yg berbeza, Adakah pensyarah ini tidak tahu kesan kepada kerjaya nya setelah mengagalkan hampir keseluruhan pelajar undang-undang di bawah seliaan beliau atau beliau begitu “AMANAH TERHADAP PEKERJAAN” nya….
Jurusan undang-undang membawa kepada lahir nya seorang HAKIM..
Cuba anda bayangkan HAKIM yang diamanahkan oleh kerajaan untuk menjalankan pembicaraan namun tidak mampu berlaku adil kerana belum cukup arif dengan jurusan undang-undang. Saya tidak begitu arif dengan jurusan undang-undang,namun begitu cuba anda fikir kesan jangka panjang sekiranya pelajar yang diluluskan dalam bidang ini tidak memenuhi kelayakan sebenar jurusan ini…
“Tambah Nor, pelajar terlibat bukan sahaja tidak menjawab soalan tetapi turut gagal mengarang esei dalam bahasa Inggeris”
Adalah tidak amanah bg seorang guru terhadap Allah s.w.t,terhadap diri sendiri,terhadap pekerjaannya,terhadap pelajar dan masyarakat sekiranya bersubahat dalam pemberian markah kepada pelajar yg tidak layak,lebih2 lagi jurusan ini melibatkan jurusan undang-undang..
Terfikirkah anda impak kepada institusi perhakiman sekiranya pelajar lepasan perundangan tidak berkualiti?
Saya juga tidak menolak,mungkin ada kelemahan pada guru berkenaan. Namun begitu beliau mungkin mempunyai prinsip tersendiri.
Berkait dengan markah kedatangan,mengikut peraturan universiti, kedatangan pelajar ke kelas hanya menentukan kelayakan pelajar untuk menduduki peperiksaan akhir “harus melebihi 80%”,markah kedatangan tidak termasuk dalam peperiksaan akhir..
Walau pun begitu,markah pelajar masih boleh dibantu dengan bantuan projek pelajar,markah pembentangan dan sebagainya..
Kita seharus menilai dari pelbagai sudut…
Kualiti perlu diutamakan berbanding kuantiti…
Kualiti yang memberi nama….
Sebagai seorang pelajar jurusan pendidikan,sy terpanggil untuk memberi pandangan.. Hanya pendapat daripada saya…
Sekian,terima kasih..
April 3, 2010 pada 10:49 pm
Pemerhati
Dari satu sudut, keperibadian lecturer tu memang boleh dipersoalkan juga. Tapi kita juga perlu melihat kualiti pelajar yang masuk kat tempat tu. Setau aku tempat2 macam tu adalah tempat untuk budak2 yang tidak diingini oleh universiti2 besar yang lain. Pendek kata, KEBANYAKAN budak2 yang masuk situ ialah budak yang just cukup2 syarat nak memohon universiti, bukannya yang betul2 bagus. Jadi kalau dah 4 yang layak nak lulus, takkan hanya kerana bilangan yang gagal ramai, kita nak kena bagi kelonggaran dan meluluskan budak2 yang sepatutnya tak layak untuk lulus?
April 4, 2010 pada 1:29 pm
Aku Takde PhD
Salam
Masa nabi SAW terima wahyu, Jibril AS suruh nabi baca. Tapi nabi kata dia tak pandai baca. Sampai 3 kali Jibril bertanya.
Adakah Jibril beri nabi markah “F” atas alasan nabi buta huruf lalu kembali ke langit…?
Tidak… Jibril ajar nabi sampai pandai baca ayat-ayat Allah SWT.
Jibril tak komplen pada Allah: “Ya Allah, kenapa Kau utuskan manusia buta huruf sebagai Rasul terakhir…?”
Jibril ajar nabi selama 23 tahun hingga ayat Quran terakhir tanpa hirau nabi itu buta huruf…!!!
Bukan semua pelajar kita hebat-hebat. Yang hebat tu saya tak risau, ajar sikit-sikit pun mereka boleh teroka sendiri lepas tu, cuma perlu pantau agar tidak sesat jalan. Bagi yang kurang hebat, ingatlah pepatah melayu “belakang parang kalau diasah lagikan tajam”. Pensyarah kena sanggup kerja lebih untuk majukan golongan ini. Pelajar yang berkenaan pun kena buat kerja lebih untuk baiki diri. Maklumlah, nak asah belakang parang bukan kerja senang.
Masalahnya pensyarah lebih suka ajar pelajar pandai berbanding pelajar kurang pandai. Pelajar pandai pula tidak gemar turun padang berkorban bantu rakan yang kurang pandai. Pelajar kurang pandai pula asyik harapkan suapan dan kurang gigih usaha. Masing-masing pihak ada masalah tersendiri dan sukar mencapai titik persepakatan.
Bila timbul isu sebegini, amatlah buruk akibatnya apabila pihak media mula pukul canang. Pelajar, ibubapa, pensyarah dan pengurusan universiti mula keluar kenyataan itu dan ini. Akhirnya masuk mahkamah, itupun takkan selesai kerana bukan semua orang suka dengan keputusan mahkamah. Yang untung ialah pihak media sebab akhbar laris, dan pihak mahkamah sebab dapat bayaran guaman dan sebagainya. Yang lain-lain, semuanya rugi.
Buat pensyarah, contohilah kisah Jibril mengajar Rasulullah, dan kisah Rasulullah mengajar para sahabat. Buat pelajar, contohilah cara para sahabat belajar ilmu dari Rasulullah. Insyaallah, isu-isu mengarut ini tidak timbul langsung.
April 4, 2010 pada 7:09 pm
Adik Guard
@Aku Takde PhD
Setuju dengan bro. Yang mengajar tu mestilah kena sungguh2. Yang nak belajar pulak mestilah double sungguh2.
April 9, 2010 pada 5:11 pm
Guru Lama
Salam semua.
Saya banyak melihat pro dan kons disini.Cuma apa yang saya lihat kalau hanya 4 yang lulus dari jumlah yg besar,memang ada masalah pada pengajaran .Lagipun pelajar USIM bukan pelajar buangan.Banyak tapisan yg perlu ada untuk masuk program tersebut di USIM.kalau tak percaya cuba try UPU online bg mereka yg ada adik atau anak.
Pengalaman saya sebagai guru,sebenarnya jangan kita asyik menyalahkan orang lain kalau kita yg bermasalah.Bila saya baca kenyataan beliau,banyaknya pihak yg bermasalah dengan beliau.Kalau ikut akal yg logik,jika banyak orang yg bermasalah dengan beliau,adakah orang lain yg bermasalah?
Tindakan beliau membuat report polis membuka pekung didada mengenai p&p beliau.Oleh itu,pelajar USIM jangan bimbang.bukan semua orang terpedaya dengan laporan akhbar.Golongan yg bijak pandai menilai.Manakala golongan yg cepat jump to the conclusion dan asyik menyalahkan bangsa Melayu sebenarnya golongan yang kurang cerdik.
Saya pernah mengajar pelajar Cina dan bangsa lain.Bukan semu mereka pandai bahasa Inggeris.Saya juga sudah belajar di dua buah universiti awam di Malaysia sehingga peringkat Master,jadi saya boleh nilai cerita ini. Di universiti Barat pun ada kes beli sijil.So jangan kita mudah melatah.Fikirlah dengan akal yg logik bukan mengikut emosi.
Dan bagi mereka yang asyik memperlekehkan ilmu lecturer,sedarlah bahawa setiap manusia ada kelemahan dan anda belum tentu lagi dapat menjadi lecturer yg baik.Dan setiap komen yg menggunakan bahasa yg kasar melambangkan siapa anda.
Sekadar pandangan,bukan beerti betul.
Guru lama
Julai 23, 2010 pada 12:01 am
ATIKAH
LOOO…. pelajar semua tak pandai speaking….. mcm mana nak tulis esei lg…. tgk la latar blkg semua pljr tu dulu…..
April 3, 2011 pada 10:13 am
waklu
eleh …aku dulu belajor tribologi satu kelas failed … takde pun kena buang lecturer tu … nih kes budak bodoh …univ pun bodooo gak
April 4, 2011 pada 10:41 pm
wida
Hu Hu .. macam biasa dengar cerita macam ni … 20 tahun dulu masa akak belajar di IPTA pun biasa jumpa dengan Lecturer macam ni …. Ingat lagi ..ada satu lecturer yg betul betul anti kat akak … macam macam dia buat …masa tutorial memang kena torture habis ..sampai terkedu ..kedu ..yang belum ajar pun dia soal …lepas tu kena ..basuh lagi kat bilik dia…percaya tak ..dalam kuliah siap kena selesaikan masalah di whiteboard…..
Entah ya ke tidak ..budak lelaki (masa tu) kata dia ni ada masalah …. Umur dah masuk 36 tak ada orang mintak… tu yang garang semacam…
Nak jadikan cerita ..bila akak dapat peluang ke US buat Phd …berjumpa dgn bekas pensyarah ini (F) . Kami berbaik dan melupakan apa yang telah berlaku …
Satu hari masa di US akak tanya ..kenapa yang dia anti sangat kat akak… rupa rupanya …dia mendapat tau …(secret admirer) …dia ada hati kat akak…Ini kes cemburu …..Fikir fikir balik memang kelakar … kami akhir nya mengajar di fakulti yang sama sebelum dia pencen beberapa tahun lepas ….
Kepada Prof F thanks for all the tunjuk ajar …. akhirnya ..your secret admirer …berjaya menjadi milik you ….
Untuk anak anak diluar sana -Kalau kena tegur dengan Lecturer ..tu biasa lakan …sebab kami sayangkan masa depan kamu …dan kami nak pastikan negara ini diwarisi oleh generasi yang bertanggung jawab ….
Pensyarah pun …manusia juga…kena pandai ambil hati…..
Itu lah secebis kisah …untuk dikongsi sama ….
Mei 18, 2011 pada 12:36 pm
cegu
sebelum anda semua komen apa2, tolong baca semua laman web NOR ni atau nama sebenarnya Yasmin Norhaleeza Bahari.
dia seorang yang tidak stabil mental.
Mei 18, 2011 pada 12:39 pm
cegu
http://yasminnorhazleenabahari.wordpress.com/
di atas ialah alamat laman web dia. penuh caci maki.sejarah kerjaya dia;
-dihalau dari UIA
-dihalau dari IKIM
-lari dari MMU
-dihalau dari USIM
-dihalau dari SC (Suruhanjaya Securities)
kini penganggur…janda beranak dua. dia rasakan dirinya dirasuk syaitan.
Mei 18, 2011 pada 12:42 pm
cegu
INI SEBAHAGIAN DARI LAMAN WEB PERIBADI BELIAU
« Black Magic exists but…..Kebiadapan dua lelaki Melayu »Musuh-musuh Yasmin Norhazleena Bahari Bt Md Noor
By highereducationinmalaysia
Dengan nama Allah yang Maha Adil saya bersumpah bahawa segala yang saya nyatakan di bawah adalah benar. Sekiranya saya berbohong maka Allah berhak menghukum saya.
Sekiranya sesuatu kecelakaan menimpa saya atau saya meninggal dunia, berikut adalah nama musuh-musuh saya yang menzalimi saya dan anak-anak saya selama ini.
Zulfikri bin Abdul Rashid, akauntan, (mendakwa adalah abang angkat Professor Datuk Dr Khairil Anas Jusuh. Saya telah diberitahu bahawa dia telah menghadiri majlis perkahwinan Professor Datuk Dr Khairil Anas Jusuh). Zulfikri bin Abdul Rashid telah mendera anak-anak saya dengan keji dan kejam serta menipu Mahkamah Rendah Syariah kerana memasukkan dokumen palsu di Mahkamah Rendah Syariah. Dokumen palsu tersebut adalah perintah palsu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang mengakibatkan inferens bahawa dia telah memenangi kes samannya terhadap saya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Saya telah membuat laporan polis terhadapnya kerana mendera dengan kejam dan keji anak-anak saya serta menipu mahkamah namun anak bekas polis ini masih terlepas sampai sekarang.
Zulfikri Abdul Rashid, you not only abused me but you also abused your own flesh and blood! Our children. You are a despicable animal! Binatang pun tahu sayang anak. Aku terpaksa hidup dengan kenangan pahit kau seksa anak-anak aku!!!!!!!!!! Kau memang tak nak aku hidup bahagia sebab tu kau dera anak-anak aku supaya aku menangisi penderitaan anak-anakku. Kalau kau benci aku sekalipun, apa kesalahan anak-anak aku terhadap kau? Ya Allah lindungilah kami daripada binatang ini, Ya Allah!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ya Allah hukumlah Syaitan yang menzalimi aku dan anak-anakku ini.
Zulfikri Abdul Rashid, kau nak saman aku lagi sebab aku dedahkan kezaliman kau dalam blog aku? Teruskan. Kau memang suka seksa aku dan anak-anak aku!!!!!!!!!!!!!!!!! Kau memang tak takut pada Allah sebab tu kau berani dera aku dan anak-anak aku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Md Noor Bin Bahari, bekas Pengarah Syarikat Minyak Caltex Oil Malaysia, peguam dan jutawan. Dia telah memukul saya dari tahun 2000 hingga 2006 sebanyak enam kali. Dia telah meludah terhadap saya, menumbuk dan menampar muka saya serta menghantukkan kepala saya pada almari. Dia juga telah menarik rambut saya serta mencekik dan meletakkan kakinya atas dada saya di hadapan anak-anak saya. Dia telah memanggil saya Syaitan, Sesat, Bitch, Bastard, Idiot, Bloody Fool dan Anak Haram.
Pada satu malam pada awal bulan Ogos 2006, Md Noor Bahari telah membawa beberapa lelaki yang tidak saya kenali ke banglo Md Noor Bahari iaitu kediaman saya ketika itu. Saya mempercayai bahawa lelaki-lelaki tersebut adalah bomoh Siam. Saya baru selesai menunaikan sembahyang Isyak bersama anak-anak saya. Md Noor Bahari telah merampas anak perempuan saya dari pelukan saya dan mengurungnya dalam bilik Md Noor Bahari. Saya cuba mengeluarkan anak perempuan saya daripada bilik tersebut namun saya gagal kerana bilik itu berkunci.
Saya melarikan diri ke dalam kereta saya bersama dengan anak lelaki saya kerana bomoh-bomoh Siam tersebut mengejek saya sedangkan mereka tidak pernah berjumpa saya sebelum ini. Ketika dalam kereta saya, anak lelaki saya telah dirampas daripada saya. Saya membuka pintu kereta untuk mendapatkan anak lelaki saya semula namun bomoh Siam bernama Pak Din telah menghalang saya dan merentap kaki saya serta memicit kaki saya dengan kuat sambil memanggil saya Syaitan. Saya menjerit meminta pertolongan daripada Md Noor Bahari namun dia enggan menolong saya. Md Noor Bahari telah menyorokkan kunci kereta dan telefon bimbit saya.
Saya berlari keluar dari banglo tersebut dan meminta bantuan seorang pengawal keselamatan memanggil polis. Dua polis lelaki menjumpai saya di tepi jalan, lalu saya meminta tolong daripada polis tersebut untuk memandu ke banglo Md Noor Bahari dan menangkap Pak Din yang telah merentap kaki saya dengan kasar serta memicit kaki saya dengan kuat. Namun dua polis tersebut membiarkan sahaja Pak Din beredar dari banglo Md Noor Bahari tanpa mengambil apa-apa tindakan.
Saya meminta bantuan polis tersebut untuk membawa saya ke balai polis untuk membuat laporan polis. Setibanya saya di balai polis Hulu Kelang, saya telah cuba membuat laporan polis terhadap Md Noor Bahari dan Pak Din yang telah merentap kaki saya dengan kasar. Md Noor Bahari memberitahu polis di Balai Polis Hulu Kelang tersebut bahawa saya gila. Justeru, polis di Balai Polis Hulu Kelang tersebut yang bernama Johana dan Suzana enggan menerima laporan polis saya berkenaan keganasan Md Noor Bahari dan Pak Din, bomoh Siam upahan Md Noor Bahari. Salah seorang polis wanita tersebut bertanya kepada Md Noor Bahari dengan senyuman mesra sama ada Md Noor Bahari mahu membuat laporan polis terhadap saya.
Saya juga memohon bantuan polis bernama Johana dan Suzana untuk menghubungi Jabatan Kebajikan Masyarakat namun mereka enggan menolong saya. Md Noor Bahari meninggalkan balai polis Hulu Kelang tersebut dan mengarahkan polis agar tidak membenarkan saya keluar daripada balai polis tersebut.
Memandangkan pihak polis di Balai Polis Hulu Kelang enggan menerima laporan polis saya terhadap Md Noor Bahari dan Pak Din serta enggan membantu saya menghubungi Jabatan Kebajikan Masyarakat, saya mengambil keputusan meninggalkan balai polis Hulu Kelang tersebut. Bagaimanapun, polis bernama Tarmizi telah menutup pintu gerbang (gate) balai polis Hulu Kelang tersebut dan menghalang saya daripada meninggalkan Balai Polis Hulu Kelang tersebut.
Oleh kerana polis bernama Tarmizi telah menghalang saya daripada meninggalkan balai polis Hulu Kelang tersebut, saya telah menjerit memohon pertolongan para penghuni rumah teres yang terletak bertentangan dengan balai polis Hulu Kelang tersebut. Untuk mendiamkan saya, seorang polis lelaki bernama Sulaiman di Balai Polis Hulu Kelang tersebut telah menarik rambut saya sambil mengheret saya sebanyak lima depa sampai kain telekung saya terlucut. (Saya lengkap berpakaian telekung ketika sampai ke Balai Polis Hulu Kelang tersebut. Saya menutup aurat saya dengan telekung). Ramai polis yang menyaksikan kejadian saya diseret oleh polis bernama Sulaiman itu. Ramai polis yang nampak paha saya kerana kain telekung saya terlucut akibat diseret oleh polis bernama Sulaiman. Tiada sesiapapun di antara polis tersebut yang membantu saya. Mereka membiarkan sahaja polis bernama Sulaiman memperlakukan saya dengan ganas dan kasar sedangkan saya seorang wanita yang memakai telekung dan tidak bersenjata. Saya pergi ke balai polis utuk melaporkan keganasan lelaki terhadap saya dan polis lelaki pula turut melakukan keganasan terhadap saya. Polis bernama Sulaiman ini juga telah memaki saya gila dan syaitan kerana mempercayai hasutan Md Noor Bahari.
Md Noor Bahari datang semula ke balai polis Hulu Kelang tersebut bersama dengan Mohd Amir Sharil Bahari bin Md Noor dan Mohd Emil Azril Bahari bin Md Noor, setelah polis bernama Sulaiman menyeret saya menggunakan kaedah menarik rambut saya. Saya terus menceritakan kepada Md Noor Bahari berkenaan dengan keganasan yang dilakukan oleh polis bernama Sulaiman tersebut namun Md Noor Bahari mempertahankan polis bernama Sulaiman yang menyeret saya menggunakan kaedah menarik rambut saya dan menyatakan “He had to do his job”. Md Noor Bahari menyatakan kepada saya bahawa dia akan memanggil pihak hospital untuk membawa saya ke Hospital Mental. Dr Mohd Yani Bahari bin Md Noor, pada masa itu seorang pakar bius di Hospital Kerajaan iaitu anak Md Noor Bahari kemudiannya tiba di Balai Polis Hulu Kelang tersebut. [Beberapa minggu sebelum kejadian pada malam tersebut, Dr Mohd Yani Bahari telah menyeret saya sebanyak 20 depa (dari dapur hingga bilik depan banglo Md Noor Bahari) di hadapan anak-anak saya kerana menyalahkan saya atas kejadian dua pembantu rumah Md Noor Bahari yang telah melarikan diri.]
Beberapa minggu setelah saya diseret oleh polis bernama Sulaiman di Balai Polis Hulu Kelang, Md Noor Bahari telah mencekik saya dan meletakkan kakinya atas dada saya di hadapan anak-anak saya sambil berkata kepada saya, “You deserve to be beaten up by the police! Serve you right!”!
Saya telah membuat aduan kepada Ketua Polis Negara bernama Tan Sri Mohd Bakri Omar pada tahun 2006 berkenaan keganasan yang dilakukan oleh Polis bernama Sulaiman terhadap saya serta keengganan semua polis di Balai Polis Hulu Kelang untuk membantu saya namun sampai hari ini saya tidak mendapat keadilan. Saya telah membuat laporan polis terhadap Md Noor Bahari namun sampai hari ini jutawan ini masih terlepas. Isteri Pertama Md Noor Bahari mempunyai hubungan baik dengan adik perempuan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hasan.
Berikut adalah email saya kepada pegawai yang berkhidmat kepada Ketua Polis Negara ketika itu iaitu Tan Sri Musa Hasan. Pegawai tersebut yang bernama Coursesenu telah menyatakan dalam suratnya kepada saya (Nombor Rujukan: KPN (PR) 25/2/3/2/10) yang bertarikh 13/4/2007, “Adalah difahamkan bahawa kejadian tersebut berlaku ekoran daripada masalah yang melibatkan ahli keluarga puan di mana bapa serta abang puan turut mengambil bahagian”. Sampai hari ini pegawai Ketua Polis Negara tersebut iaitu Coursesenu tidak menjawab email saya kepadanya sedangkan dia sendiri telah memberitahu saya alamat emailnya apabila saya menghubunginya melalui telefon pada tahun 2007.
Mei 18, 2011 pada 12:43 pm
cegu
ZULKIFLI ADALAH BEKAS SUAMINYA;
——————————————————————
Zulfikri bin Abdul Rashid, akauntan, (mendakwa adalah abang angkat Professor Datuk Dr Khairil Anas Jusuh. Saya telah diberitahu bahawa dia telah menghadiri majlis perkahwinan Professor Datuk Dr Khairil Anas Jusuh). Zulfikri bin Abdul Rashid telah mendera anak-anak saya dengan keji dan kejam serta menipu Mahkamah Rendah Syariah kerana memasukkan dokumen palsu di Mahkamah Rendah Syariah. Dokumen palsu tersebut adalah perintah palsu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang mengakibatkan inferens bahawa dia telah memenangi kes samannya terhadap saya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Saya telah membuat laporan polis terhadapnya kerana mendera dengan kejam dan keji anak-anak saya serta menipu mahkamah namun anak bekas polis ini masih terlepas sampai sekarang.
Zulfikri Abdul Rashid, you not only abused me but you also abused your own flesh and blood! Our children. You are a despicable animal! Binatang pun tahu sayang anak. Aku terpaksa hidup dengan kenangan pahit kau seksa anak-anak aku!!!!!!!!!! Kau memang tak nak aku hidup bahagia sebab tu kau dera anak-anak aku supaya aku menangisi penderitaan anak-anakku. Kalau kau benci aku sekalipun, apa kesalahan anak-anak aku terhadap kau? Ya Allah lindungilah kami daripada binatang ini, Ya Allah!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ya Allah hukumlah Syaitan yang menzalimi aku dan anak-anakku ini.
Zulfikri Abdul Rashid, kau nak saman aku lagi sebab aku dedahkan kezaliman kau dalam blog aku? Teruskan. Kau memang suka seksa aku dan anak-anak aku!!!!!!!!!!!!!!!!! Kau memang tak takut pada Allah sebab tu kau berani dera aku dan anak-anak aku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mei 18, 2011 pada 12:44 pm
cegu
MD NOOR BAHARI ADALAH AYAH KANDUNG PENSYARAH INI;
———————————————————————
Md Noor Bin Bahari, bekas Pengarah Syarikat Minyak Caltex Oil Malaysia, peguam dan jutawan. Dia telah memukul saya dari tahun 2000 hingga 2006 sebanyak enam kali. Dia telah meludah terhadap saya, menumbuk dan menampar muka saya serta menghantukkan kepala saya pada almari. Dia juga telah menarik rambut saya serta mencekik dan meletakkan kakinya atas dada saya di hadapan anak-anak saya. Dia telah memanggil saya Syaitan, Sesat, Bitch, Bastard, Idiot, Bloody Fool dan Anak Haram.
Pada satu malam pada awal bulan Ogos 2006, Md Noor Bahari telah membawa beberapa lelaki yang tidak saya kenali ke banglo Md Noor Bahari iaitu kediaman saya ketika itu. Saya mempercayai bahawa lelaki-lelaki tersebut adalah bomoh Siam. Saya baru selesai menunaikan sembahyang Isyak bersama anak-anak saya. Md Noor Bahari telah merampas anak perempuan saya dari pelukan saya dan mengurungnya dalam bilik Md Noor Bahari. Saya cuba mengeluarkan anak perempuan saya daripada bilik tersebut namun saya gagal kerana bilik itu berkunci.
Saya melarikan diri ke dalam kereta saya bersama dengan anak lelaki saya kerana bomoh-bomoh Siam tersebut mengejek saya sedangkan mereka tidak pernah berjumpa saya sebelum ini. Ketika dalam kereta saya, anak lelaki saya telah dirampas daripada saya. Saya membuka pintu kereta untuk mendapatkan anak lelaki saya semula namun bomoh Siam bernama Pak Din telah menghalang saya dan merentap kaki saya serta memicit kaki saya dengan kuat sambil memanggil saya Syaitan. Saya menjerit meminta pertolongan daripada Md Noor Bahari namun dia enggan menolong saya. Md Noor Bahari telah menyorokkan kunci kereta dan telefon bimbit saya.
Saya berlari keluar dari banglo tersebut dan meminta bantuan seorang pengawal keselamatan memanggil polis. Dua polis lelaki menjumpai saya di tepi jalan, lalu saya meminta tolong daripada polis tersebut untuk memandu ke banglo Md Noor Bahari dan menangkap Pak Din yang telah merentap kaki saya dengan kasar serta memicit kaki saya dengan kuat. Namun dua polis tersebut membiarkan sahaja Pak Din beredar dari banglo Md Noor Bahari tanpa mengambil apa-apa tindakan.
Mei 18, 2011 pada 12:47 pm
cegu
Md Noor Bahari = AYAHNYA
Mohd Amir Sharil Bahari bin Md Noor =ABANGNYA
Mohd Emil Azril Bahari bin Md Noor = ABANGNYA
—————————————————————–
Md Noor Bahari datang semula ke balai polis Hulu Kelang tersebut bersama dengan Mohd Amir Sharil Bahari bin Md Noor dan Mohd Emil Azril Bahari bin Md Noor, setelah polis bernama Sulaiman menyeret saya menggunakan kaedah menarik rambut saya. Saya terus menceritakan kepada Md Noor Bahari berkenaan dengan keganasan yang dilakukan oleh polis bernama Sulaiman tersebut namun Md Noor Bahari mempertahankan polis bernama Sulaiman yang menyeret saya menggunakan kaedah menarik rambut saya dan menyatakan “He had to do his job”. Md Noor Bahari menyatakan kepada saya bahawa dia akan memanggil pihak hospital untuk membawa saya ke Hospital Mental. Dr Mohd Yani Bahari bin Md Noor, pada masa itu seorang pakar bius di Hospital Kerajaan iaitu anak Md Noor Bahari kemudiannya tiba di Balai Polis Hulu Kelang tersebut. [Beberapa minggu sebelum kejadian pada malam tersebut, Dr Mohd Yani Bahari telah menyeret saya sebanyak 20 depa (dari dapur hingga bilik depan banglo Md Noor Bahari) di hadapan anak-anak saya kerana menyalahkan saya atas kejadian dua pembantu rumah Md Noor Bahari yang telah melarikan diri.]
Beberapa minggu setelah saya diseret oleh polis bernama Sulaiman di Balai Polis Hulu Kelang, Md Noor Bahari telah mencekik saya dan meletakkan kakinya atas dada saya di hadapan anak-anak saya sambil berkata kepada saya, “You deserve to be beaten up by the police! Serve you right!”!
Oktober 3, 2011 pada 11:15 pm
nies alhaQ
mcm2 sekarang ni
Mei 22, 2012 pada 2:38 pm
Tanpa Nama
usim bangang.
Mei 22, 2012 pada 2:40 pm
Tanpa Nama
nak keluar,keluar je lah tak payah lah nak buruk burukkan nama usim.awk ingt awak ajar bagus sangat
Mei 22, 2012 pada 2:43 pm
Tanpa Nama
mintak maaf klau terasa,spe mkn cili terasa pedasnyer
Oktober 14, 2012 pada 1:27 pm
venezuela
Great post however I was wanting to know if you
could write a litte more on this subject? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit further. Bless you!
Oktober 28, 2012 pada 2:10 pm
ex
something wrong,,,,
Disember 17, 2012 pada 5:15 pm
kolagen
I will immediately snatch your rss feed as I can not in finding your e-mail subscription link or newsletter service.
Do you’ve any? Kindly let me understand so that I may just subscribe. Thanks.
Jun 25, 2013 pada 9:30 pm
Ranking Lekarzy
These are genuinely wonderful ideas in concerning blogging.
You have touched some good things here. Any way keep up wrinting.
Jun 28, 2013 pada 10:47 am
http://Skarzysko-Kamiennanet.com.pl/wdi6z4rpoh/zniewalajaca-oferta-netii-telefon...
I read this article completely on the topic of the difference of latest and
preceding technologies, it’s remarkable article.