Minggu lepas saya mendapat satu cadangan dari pengunjung dehati untuk mengutarakan isu kenaikan pangkat. Jadi saya akan cerita sedikit berkenaan isu ini. Secara kebetulan, terdapat kawan-kawan sedang sibuk mengisi borang dan CV untuk lantikan kepensyarah kanan. oleh itu, saya doakan agar mereka sukses dan mudahan mereka mendapat apa yang sepatutnya mereka dapat.

Isu naik pangkat ni bermula sejak SSM diperkenalkan. Sekarang ini bila timbul cerita staf yang mempunyai PhD boleh terus ke DS52 dan ada juga yang tidak puashati. Tapi walaubaimanapun bagi saya ianya adalah setimpal dengan apa yang telah mereka korbankan sepanjang pengajian peringkat PhD. Itu dah rezeki mereka, jadi tak payah nak disekat-sekat. Jangan ada yang tak puas hati, setiap orang ada peluang untuk kenaikan pangkat. Isu aku senior dan kau junior tidak timbul. Kes ini bukan saya berlaku pada staf akademik tapi juga pada staf sokongan. Pernah terdengar kata-kata “Kerja tak seberapa tapi boleh naik pangkat dan naik gaji” Kalau bab gaji… puhhhh … cukup sensitif.

Tapi ada kes yang lagi sensitif iaitu PTK. Selagi tak lulus PTK yang tak ader kena mengena dengan bidang kita selagitu la tak boleh naik pangkat. Nak lulus pulak bukan senang, ada yang banyak kali ambik tak jugak lulus. Kalau lulus pun cukup cukup sahaja. Bila dah lulus pulak, ada KJ yang kasi markah kurang dari 80 (kira markah untuk orang yang tak buat apa-apa). Ini kerana samada korang memang pemalas ataupun korang suka lawan bos (macam aku jugak dulu). So, sesiapa sahaja boleh naik pangkat bila dah cukup Haul. Janji PTK dapat Aras 3, selamat dah….

Yang menjadi isu adalah bila ada kawan2 yang memang dikenalpasti sebagai orang yang tak berapa nak rajin tetapi bila cukup haul dan lulus PTK dapat pulak naik pangkat. Perkara seperti ini yang sering menjadi bualan.

“Hai.. takkan si W yang tak berapa rajin tu dapat ****”

Di sini, saya berpendapat kenaikan pangkat ni tak boleh lagi disebut Kenaikan Pangkat. Lebih elok kalau disebut Petukaran Gred. Sebabnya, naik pangkat ni sepatutnya tak semudah itu. Hanya orang yang benar2 layak sahaja yang patut diberi kenaikan pangkat.